Overige literatuur

Het onderstaande overzicht bevat een aantal boeken waarvan de auteurs sterk door Korczak zijn geïnspireerd.


Brochure basisonderwijs, Arie de Bruin en Anouk Brink (red. Joop Berding)
Janusz Korczak: inspirator voor mensen in het primair onderwijs

Uitgever: Janusz Korczak Stichting, Amsterdam, 2012, 16 p.
ISBN: 978-90-803953-0-5; prijs € 2,50 p.st. (korting bij meer dan tien exx.)

In februari 2012 verscheen deze brochure voor leerkrachten en andere werkenden in het primair onderwijs. Aan de hand van zeven kernpunten: respect - rechtvaardigheid - participatie - dialoog - vandaag - kijken en luisteren - zelfreflectie wordt de pedagogiek van Korczak toegankelijk beschreven, voorzien van indringende citaten en praktijkvoorbeelden en full-colour foto's en tekeningen ter illustratie.
De auteurs zijn bestuurslid van de Janusz Korczak Stichting en hebben allen ruime ervaring in het primair onderwijs.

terug naar de titels


Brochure kinderopvang, Joop Berding, Inge Smit en Inge van Rijn
Janusz Korczak voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang

Uitgever: Janusz Korczak Stichting, Amsterdam, 2010, 2e druk, omslag + 7 pp.
ISBN: 978-90-803953-2-9; prijs Euro 2,50.

In maart 2010 verscheen deze brochure, in juni 2010 de 2e druk. Gestoeld op de vijf kernbegrippen van Korczak: respect, rechtvaardigheid, participatie, dialoog en zelfreflectie. Speciaal geschreven voor medewerkers in de kinderopvang en BSO. Met citaten van Korczak, praktijkverhalen en foto's. Full-colour. Er is ook een Engelse versie, zie de sectie International news op deze website.
De auteurs zijn goed bekend met en hebben veel ervaring in de kinderopvang. Joop Berding en Inge Smit zijn bestuursleden van de Janusz Korczak Stichting.


terug naar de titels


Schoolpedagogiek, Joop Berding en Wouter Pols
Opvoeding en onderwijs in de basisschool

Uitgever: Noordhoff, Groningen & Houten, 2009, 2e druk, 348 blz.
ISBN: 978-90-01-77306-9; prijs Euro 42,50.

In maart 2010 verscheen de herziene en uitgebreide 2e druk van dit boek.

Dit is een opleidingsboek voor het vak pedagogiek op de pabo (lerarenopleiding basisonderwijs). Het omvat vier delen: over het kind en zijn leefwereld, over de geschiedenis van opvoeding en onderwijs, over leren en over de school in de maatschappij. Voor het eerst in een dergelijk opleidingsboek wordt uitgebreid aandacht besteed aan leven, werk en pedagogische opvattingen van Janusz Korczak, namelijk in deel 1, hfdst. 4, 'Opvoeding en de rechten van kinderen' (pp. 85-103). De auteurs, Joop Berding en Wouter Pols hebben ruime ervaring in het onderwijs en werken beiden als docent (op de pabo en de masteropleiding Pedagogiek) van de Hogeschool Rotterdam. Joop Berding is sinds 1996 bestuurslid van de Janusz Korczak Stichting. In 2014 verschijnt de derde, herziene en uitgebreide druk van dit boek.

terug naar de titels


Tell Me!"Tell Me!", Marian Koren
The right of the child to information
Uitgever: NBLC, Den Haag, 1996, 541 blz.
ISBN: 90-5483-118-9

Met recht kan 20 november de Internationale Dag van de Rechten van het Kind genoemd worden. Op deze dag werd in 1959 de Verklaring van de Rechten van het Kind door de Verenigde Naties aangenomen. Precies 30 jaar later, op 20 november 1989, kwam het Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind tot stand. Met deze woorden begon de uitnodiging van Marian Koren voor het bijwonen van de openbare verdediging van dit proefschrift. Op 20 november 1996, een zeer passende datum, vond de verdediging plaats in de aula van de Universiteit van Amsterdam.

Het onderzoek gaat er vanuit dat het kind een zoeker, een informatiezoeker, is en doet verslag van de manier waarop informatie een rol speelt bij het ontwikkelingsproces van het kind en welke bronnen voor het kind belangrijk zijn. Informatie over hoe een volwassen mens te worden, is onontbeerlijk. Er wordt nagegaan in hoeverre het belang van deze informatieprocessen voor het kind juridisch beschermd wordt in een recht op informatie.

Informatie is nauw verbonden met ontwikkeling. In de huidige opvoedingspraktijk heerst verwarring en onzekerheid bij ouders en opvoeders. Het recht op informatie, zoals geïnterpreteerd in het onderzoek, geeft een minimum richtsnoer voor het ontwikkelings- en opvoedingsproces aan.

Het onderzoek maakt onder andere gebruik van ontwikkelingspsychologie, communicatiewetenschap en internationaal recht. (Engelstalig proefschrift)

terug naar de titels


Kinderen als medeburgers"Kinderen als medeburgers", Micha de Winter
kinder- en jeugdparticipatie als maatschappelijk opvoedingsperspectief
Uitgever: De Tijdstroom, Utrecht, 1995, 198 blz.
ISBN: 90-352-1537-0

De samenleving vraagt heel wat van burgers: Een democratische houding, het vermogen tot samenwerking, verantwoordelijkheidsgevoel, solidariteit. Kinderen en jeugdigen zijn de volwassenen van straks. Welke gelegenheid wordt hen geboden zich tot medeburgers te ontwikkelen?

Jongeren hebben tegenwoordig toegang tot veel informatie. Toch is die informatie alleen niet voldoende voor de ontwikkeling van sociale hechting en maatschappelijke betrokkenheid. Het leren toepassen van de verworven kennis is een wezenlijk, maar vaak vergeten onderdeel van burgerschapsvorming. In de huidige samenleving krijgen jongeren daarvoor dan ook te weinig ruimte.

Daarom pleit de auteur van dit boek voor actieve participatie van jeugdigen bij zaken die in hun eigen leefomgeving van belang zijn: Dat kan bijvoorbeeld door hen veel sterker te betrekken bij voorzieningen in hun woonomgeving of bij het reilen en zeilen van hun school.

'Kinderen als medeburgers' is een inspiratiebron voor iedereen die zich in praktijk, beleid en onderzoek bezighoudt met jeugdigen: Onderwijsgevenden, hulpverleners, beleidmakers, mens- en maatschappijwetenschappers, en ouders.

terug naar de titels


'Bij haar kan ik niet leren, Een andere kijk op de aanpak van ‘probleemkinderen’ op school’, Jeroen M. Petri
Uitgever: Elsevier/De Tijdstroom, Utrecht, 1999, 222blz.
ISBN: 90-352-2015-3

Bij haar kan ik niet leren! behandelt een nieuwe manier van kijken naar kinderen met gedragsproblemen op de basisschool en in de lagere klassen van het voortgezet onderwijs en geeft een concrete aanpak voor de benadering van deze kinderen. Het uitgangspunt van deze aanpak is snelle interventie met een preventief karakter. Benadrukt wordt dat je bij kinderen met gedragsproblemen goed moet weten hoe zij hun situatie beleven en in welke richting zij oplossingen kiezen. Door deze beleving en oplossingen te plaatsen naast die van leerkrachten en ouders komt een dynamiek in beeld.

Met de aanpak uit dit boek kan probleemgedrag snel in een kader geplaatst worden, zowel op klassikaal als individueel niveau. Hiermee wordt voorkomen dat kinderen een negatieve houding ten opzichte van zichzelf, de thuissituatie of de school gaan aannemen. Zo'n houding is vaak moeilijk omkeerbaar. Jeroen M. Petri heeft dit boek geschreven vanuit zijn ervaringen als schoolpsycholoog in Israël. De aanpak in dit boek is ook goed toepasbaar op situaties in Nederland.

Dit boek is een boeiende uitgave voor iedereen die in de praktijk met 'probleemkinderen' te maken heeft: directies en docenten op de basisschool, in het voortgezet onderwijs en in het buitengewoon onderwijs, studenten PABO en vervolgopleidingen, schoolpsychologen en (school)maatschappelijk werk, pedagogen, medewerkers van Riaggs en functionarissen bij sociale diensten of in het juridisch werkveld.

terug naar de titels


Kinderen en angst, Charlotte Visch
Tips voor opvoeders en kinderen

Uitgever: Kosmos Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen
ISBN: 90-215-4455-5

Dit boek is bestemd voor eenieder die met kinderen werkt of leeft: ouders, leerkrachten en leidsters in de kinderopvang, maar ook therapeuten, psychologen en kinderartsen. We willen allemaal dat kinderen gelukkig en blij door het leven gaan maar helaas is het hebben van angst voor veel kinderen een dagelijkse last: bang om te slapen, bang voor een prik, bang om te falen en ga zo maar door. Ieder kind heeft zijn eigen angst te overwinnen, en dit boek geeft daar praktische tips voor aan ouders en kinderen.

De kindertips zijn bedoeld voor stoere, bijzondere, vriendelijke, wakkere, vrijheidslievende, dappere, gevoelige, eerlijke, unieke en heldhaftige kinderen, die op een handige manier van hun angst af willen komen. Ieder kind is anders en de oplossing in dit boek hebben het gewenste effect als ze bij uw kind passen. Lees daarom de tips voor kinderen samen met uw kind en pas ze aan. anders krijgt u misschien ook het verwijt van Alexander (12 jaar) te horen: 'Grote mensen komen met hun eigen oplossingen, maar die werken niet voor mij.' Of de uitspraak van Marjet (8 jaar): 'Mijn ouders proberen met te helpen, maar eigenlijk maken ze mij helemaal klein...en dat ben ik niet.'

terug naar de titels


Kinderen en eigen wijsheid, Annemarie Geelhoed (red)
Tips voor opvoeders en kinderen

Uitgever: Kosmos Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen
ISBN: 90-215-3568-8

Dit boek gaat over de eigen wijsheid van kinderen en hoe volwassenen, zoals ouders en leerkrachten, daarmee omgaan. Het beschrijft de alledaagse, maar o zo hinderlijke botsingen tussen volwassene en kinderen: ongehoorzaamheid, zeuren, rondlummelen, brutaliteit, liegen en ander herkenbaar gedrag van kinderen dat volwassenen meestal als 'onuitstaanbaar' bestempelen.

Terwijl ouders het idee hebben dat ze kinderen alles moeten leren, willen kinderen door vallen en opstaan zelf door schade en schande ontdekken hoe de wereld in elkaar steekt. Juist dat maakt hen weerbaar.
De auteurs - een therapeut, een psycholoog en twee opleiders - laten in dit boek zien hoe volwassenen in de dagelijkse aanvaringen met hun kinderen juist gebruik kunnen maken van de eigen wijsheid van hun kinderen en daarmee kunnen bijdragen aan hun ontwikkeling.

Kinderen over dit boek:
'Als ze die verhaaltjes over ons kinderen lezen, dan snappen ze beter dat wij onszelf het beste kennen! Ze moeten gewoon beter leren luisteren naar wat wij bedoelen.'

'Ik raad kinderen aan het boek aan hun ouders cadeau te doen. Dat kan een boel narigheid voorkomen.’

'Dit is wel een boek dat vóór de kinderen is..., willen die grote mensen dat wel lezen!!!?'

terug naar de titels


Laatste update: 18 oktober 2013